Josipa Njavro: Važno je da se roditelji informiraju o kalendaru urednog razvoja djeteta kako bi mogli potražiti pomoć ukoliko primijete odstupanja

„Profesori na studiju Logopedije Filozofskog fakulteta SUM-a daju sve od sebe i nesebično prenose znanje te su mi bili poticaj na početku karijernog razvoja“, rekla je za SUM Sovu mag. logopedije Josipa Njavro, zaposlenica u Dječjem vrtiću Ston, u suradnji s Općinom Neum radi u logopedskom kabinetu Doma zdravlja Neum te je članica Alumni kluba Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Mostaru. Dodala je kako je znanje koje se stječe tijekom studija prva stepenica i temelj na kojem se dalje razvija u bilo kojoj profesiji

S Karlom Gardavski napisala je vježbenicu za poticanje predvještina čitanja i pisanja kod predškolaca "Mali školarci". „Želja nam je bila ponuditi kolegama logopedima, odgajateljima te roditeljima jasan i jednostavan materijal za rad s djecom u svrhu poticanja važnih vještina. Također, zajednički izrađujemo radne listiće za vlastite potrebe, ali i druge kolege logopede te roditelje čija su djeca uključena u logopedsku terapiju“, kazala je Njavro i dodala kako na taj način nastoje ponuditi zanimljiv i djeci prilagođen materijal kako bi učenje bilo lakše i zabavnije.

Kazala je kako nikada nije dovoljno naglašavati važnost pravovremene reakcije i prevencije po pitanju bilo kojeg zdravstvenog stanja pa tako i onih koji podrazumijevaju logopedsku intervenciju. „Jako je važno da se roditelji informiraju o kalendaru urednog razvoja djeteta, kako bi mogli potražiti pomoć ukoliko primijete odstupanja. Nikad nije prerano potražiti stručno mišljenje.“

Istaknula je kako je važna dobra suradnja različitih profesija koje rade s djecom. „Roditelji rijetko dolaze logopedu kada primijete neko odstupanje kod djeteta, čak ako je to samo odstupanje u govoru. Obično se prvo obraćaju svom obiteljskom liječniku i pedijatru pa je jako važno da oni upute roditelje na pravu adresu- logopedu.“ Nada se da će u skorijoj budućnosti biti više prepoznata uloga logopeda te da će u većem broju biti uključeni u rad na odjelima pedijatrije, kao i na drugim odjelima jer logopedski rad ne podrazumijeva samo rad s djecom već s osobama svih životnih dobi.

„Nažalost, logopedi na našim prostorima nisu u zavidnoj situaciji iako je percepcija javnosti često suprotna. Budući da zakonski okviri vezani uz zapošljavanje logopeda ne prate broj magistara logopedije, brojni logopedi nailaze na 'zid'. Tek nekolicina uspijeva pronaći posao u pravom smislu riječi, dok velika većina radi volonterski u svrhu stjecanja iskustva ili na ugovore o djelu i slično“, kazala je Njavro i dodala kako je ako važno mijenjati postojeće stanje.

Istaknula je kako su najveće promjene od kada je diplomirala te da postoje naznake većeg zapošljavanja logopeda, boljih uvjeta rada i sl. Kazala je kako dosta javnih ustanova (vrtići/škole), privatni vrtići, poliklinike i slično nude logopedske usluge te da raste i broj privatnih logopedskih kabineta. „No, potrebno je još puno promjena – mijenjati uvjete rada, omogućiti odgovarajuće prostore za logopedski rad, ukinuti volonterski stručni staž te omogućiti plaćeni stručni staž u dovoljnom broju kao i povećati broj radnih mjesta...
Iako svjedočimo nekim pozitivnim promjenama, puno je još prostora za napredak“, kazala je Njavro.

Rekla je kako je jako važno što na Fakultetu postoji Alumni klub te da je motivirajuće za sve sadašnje studente što mogu surađivati s logopedima koji su završili studij Logopedije na Filozofskom fakultetu SUM-a jer na taj način imaju informacije iz prve ruke i potrebnu podršku.

Studentima je poručila da razmišljaju pozitivno i trude se "upijati" znanje i iskustvo svojih profesora te da iskoriste vrijeme studiranja za što veći osobni rast i razvoj. „Znanje nam nitko ne može oduzeti, a ono otvara vrata do zaposlenja. Ako imaju priliku potaknuti promjene u vlastitoj sredini, ne trebaju se ograničavati i bojati se to učiniti. Puno malih koraka vode do zajedničkog većeg cilja“, poručila je Njavro.